43.1.1 Webbadressen bör vara lätt att läsa och uttala
Eftersom webbadresser används i kommunikation mellan människor, är det viktigt att de är användarvänliga. De bör därför:
• inte vara ett hopkok av olika underliga tecken som behövs för teknikens eller publiceringssystemets skull
• inte innehålla svenska tecken (det ser visserligen bra ut i första steget, men i webbläsaren omvandlas dessa till outtalbara bastarder fulla av procenttecken); á, à, å och ä skall ersättas med a, ö med o och é med e
• gärna vara avledda från sidans rubrik eller titel
• inte vara längre än 70 tecken (eftersom en del e-postprogram då bryter av dem)
• inte innehålla mellanslag
• inte_vara_konstruerade_med_understreck_på_detta_vis (eftersom dessa är svåra att se när webbadressen publiceras understruken, och många användare dessutom inte riktigt vet var de finns på datorns tangentbord). Bindestreck-går-däremot-bra.
Utöver de fördelar som en välformulerad webbadress har för användbarheten är det möjligt att den också förbättrar sökbarheten . En del sökoptimerare hävdar att Google och andra söktjänster lägger stor vikt vid ord som finns med i webbadressen.
Texten ovan är ur Användbarhetsboken. Varje avsnitt har sin egen webbsida med rättelser, tillägg, blogginlägg och kommentarer. Några sidor (till exempel den du läser nu) har också hela bokens text. Varje dag publiceras ett nytt avsnitt här på webben.