42.1.2 Sätt det särskiljande först i titeln
I många situationer syns bara den första delen av titeln. Detta gäller till exempel när den är sparad som bokmärke/favorit, när den visas i en webbläsarflik och när den visas i sökresultatet i Google (som skär efter drygt 60 tecken).
Därför skall den signifikanta delen av titeln – den som bäst beskriver vad det är för sida – sättas först.
Att göra på annat sätt, till exempel att sätta webbplatsens namn främst, kan leda till en bokmärkes/favoritmeny som ser ut ungefär som i Bild 87.
Användbart | Br… |
Användbart | Sa… |
Användbart | Fi… |
Användbart | Sa… |
Bild 87. Om inte det särskiljande sätts först i titeln är risken stor att det i många sammanhang inte blir så stor skillnad. |
Se även WCAG 13.8 (prioritet 3), sid 370.
Texten ovan är ur Användbarhetsboken. Varje avsnitt har sin egen webbsida med rättelser, tillägg, blogginlägg och kommentarer. Några sidor (till exempel den du läser nu) har också hela bokens text. Varje dag publiceras ett nytt avsnitt här på webben.